- Vanlige spørsmål
Som følge av at det fra inntektsår 2023 skal leveres ny skattemelding med næringsspesifikasjon for alle selskapstyper, vil ikke gamle Årsavslutning bli med oss videre. Vi anbefaler derfor at import av regnskapstall gjøres fra fil.
Er du regnskapsfører kan du dele klienten med revisor i Capego Årsoppgjør
Dette kan gjøres ved å opprette en gjestebruker i Capego Årsoppgjør som gis til revisor. Da vil revisor ha anledning til å:
Er du revisor vil du kunne:
1. En del endringer på siden Vesentlighet og risikovurdering:
2. Krav til at regnskapspåstand må settes på iboende risiko (relevant påstand). Tilsvarende programkontroll slik som særskilt risiko.
3. Noen visuelle forbedringer på registrering av iboende risiko, utvidet støtte for å kopiere tekst fra andre områder, samt forbedringer på utskrifter/PDF rapport som omhandler iboende risikomomenter.
4. Feilretting, bl.a. feil på nøkkeltall som viser tallene i hele tusen.
Vi har ennå ikke informasjon om når ny versjon vil bli oppdatert.
I påvente av ny årsversjon er det ikke noe i veien for å starte neste års revisjon i den revisjonsversjonen som er tilgjengelig.
Når ny årsversjon kommer, vil det komme informasjon om nyheter og endringer. Hvis noen av revisjonsområdene som foreløpig er utført er endret, bør man gå gjennom disse og eventuelt oppdatere informasjonen.
Ved overgang til nytt år bør man også vurdere å oppdatere linjeinndelingen, handlingsbank og dokumentmaler.
Når man oppdaterer til ny versjon, vil endringer slå igjennom. Dvs. at man vil få nye endringer inn i gamle filer. Hvis man skal ha kvalitetskontroll, kan det være misvisende ved at for eksempel grener i Planlegging er endret uten at man har vært gjennom disse på nytt.
Vi anbefaler derfor at det lages en PDF av hele revisjonen inkludert vedlegg/linker. Dette gjøres via menyen Fil => Skriv ut. Velg alle områder. Denne filen brukes som arkiv og som grunnlag for kvalitetskontroll. Det er først når man åpner en kundefil i ny versjon at den konverteres.
Det kan derfor være lurt å gjennomføre overgang til nytt år slik at det etableres en ny fil for det inntektsåret.
I enkelte IT-miljøer vil oppdatering til ny versjon kunne medføre programstopp. Dette kan skje dersom Lisenshåndtereren er installert på et nettverksdrev. Lisenshåndtereren får ikke tilgang til å opprette fil på brukerens lokale profil som følge av manglende skriverettighet. Intern sikkerhetspolicy bør oppdateres slik at programmet kan operere over nettverksdrev. Kontakt IT-leverandør/administrator for å endre på tilganger og rettigheter.
Noe av intensjonen bak de siste ISA 315 endringene har vært å ansvarliggjøre og kreve at revisor dokumenterer hvordan det er utøvd profesjonell skepsis og herunder det profesjonelle skjønn, og i mindre grad utføre såkalt samlebåndsrevisjon.
Det er fokus på å dokumentere enhetens internkontroll og revisors forståelse av enheten på et høyere detaljnivå. Dette øker med enhetens størrelse og kompleksitet, uten at det er noen klar grensesetting for hva som er tilstrekkelig i de enkelte tilfellene. Med bakgrunn i det vil en eksempelfil i større grad kunne villede enn veilede, da ingen selskaper er like og vurderinger er i mindre grad overførbare med denne sterke vektleggingen av revisors profesjonelle skepsis og skjønnsmessige vurderinger.
Vi utarbeider derfor ingen eksempelfil i Revisjon.
For å kunne bruke transaksjonsanalyse i Revisjon må man importere alle transaksjonene i hovedboken. Dette gjøres ved å importere en SIE4 fil, SAF-t fil eller overføring fra Årsavslutning ved bruk av lyn-knappen om Årsavslutning har alle transaksjonene.
Se også vår guide i transaksjonsanalyse her.
Revisjon har en programkontroll som hjelper brukeren å avdekke forhold som ikke er adressert eller ferdig utarbeidet ihht. revisjonsplanen. Noen ganger kan det være vanskelig å finne igjen området der en har registrert en risiko som mangler tilhørende handling.
I første omgang kan det være lurt å se på siden «Oppsummeringsmemo for utført revisjon» under fanen Konklusjon.
Flere typiske varsler finner du omtalt her.
Dersom du:
Da kan man enkelt kontakte support ved å trykke på fanen "Hjelp" og deretter "Send til support". Et nytt vindu kommer opp hvor man kan skrive hva problemet gjelder, samt legge til kundefil og loggfil ved behov.
Informasjonskapsler og personvernregler © 2023 Wolters Kluwer