Globale Kunder

Global Kunde funksjonen lar deg onboarde, verifisere og administrere selskaper som er lokalisert utenfor de nordiske landene – der vi ikke har direkte integrasjoner med offisielle foretaksregistre. Denne funksjonen gir en manuell, men sikker prosess for å samle inn foretakssdata og verifisere kontaktpersoner, slik at du kan fortsette dine due diligence-prosesser globalt.


Hvordan dette gjøres

  1. Legg til en global kunde
  2. Samle inn og verifiser data
  3. Verifiser ID
  4. Utfør sanksjonssjekk
  5. Fullfør onboarding
     

Med Global Kunde kan du

  1. Legge til globale kunder for selskaper i alle støttede land
  2. Legge inn og redigere kundedata manuelt når registerdata ikke er tilgjengelig
  3. Utføre manuelle sanksjonssjekker (sjekker kjøres mot foretaksnavnet du oppgir)
  4. Bruke egenerklæringsskjemaer som fylles ut og signeres av selskapets kontaktperson – ingen eID kreves
  5. Autentisere og signere ved hjelp av IDV-appen (Freja) med støtte for passleser, inkludert NFC-chip-skanning og bildehenting
  6. Skille globale kunder fra nordiske ved hjelp av filtre og kategorisering i KYC-portalen
     

Hvorfor det er nyttig

  1. Muliggjør onboarding av selskaper globalt, selv der registerdata ikke er tilgjengelig
  2. Sikrer samsvar ved å samle inn signert og verifisert informasjon om foretak og kontaktperson
  3. Gir sikker ID-verifisering med passkanning, og reduserer risikoen for feil dataregistrering
  4. Lar deg utføre manuelle sanksjonssjekker slik at man fortsatt oppfyller KYC/AML-krav
  5. Holder globale og nordiske kunder adskilt for enkel administrasjon og rapportering
     

Hvordan registrere globale kunder:

1. Legg til en global kunde

  1. Gå til Dashboard > Ny kunde
  2. Velg relevant land i nedtrekkslisten
  3. Skriv inn Foretaksnavn og Organisasjonsnummer (hvis tilgjengelig)
  4. Send egenerklæringsskjemaet til selskapets kontaktperson

2. Samle inn og verifiser data

Kontaktpersonen fyller ut og signerer egenerklæringen.
Hvis organisasjonsnummeret som er lagt inn er feil, vil nummeret i den signerte egenerklæringen overskrive det.
Når skjemaet er sendt inn, blir all data automatisk lagt inn i KYC-portalen.

3. Verifiser ID

Bruk Freja passleser for å skanne kontaktpersonens pass eller ID.
NFC-chip og passfoto leses og lagres sikkert.
En aktivitetslogg registrerer hvem som har fått tilgang til ID-dokumentet og når (f.eks. “Bruker X har godtatt å se ID-en til Person Y”).

4. Utfør sanksjonssjekk

Utfør en manuell sanksjonssjekk mot firmanavnet som er oppgitt.
Dokumenter resultatet i KYC-portalen.

5. Fullfør onboarding

Gå gjennom all data om foretaket og kontaktpersonen.
Følg lignende trinn som i en vanlig arbeidsflyt for risikovurdering.

 

Merk

  1. Foretaksovervåking (automatiske registeroppdateringer) er ikke tilgjengelig for globale kunder
  2. Alle oppdateringer må gjøres manuelt, hvis foretaksinformasjonen endres senere
  3. Filtreringsalternativer er tilgjengelige, slik at du enkelt kan skille og rapportere på globale og nordiske kunder