Globale Kunder
Global Kunde funksjonen lar deg onboarde, verifisere og administrere selskaper som er lokalisert utenfor de nordiske landene – der vi ikke har direkte integrasjoner med offisielle foretaksregistre. Denne funksjonen gir en manuell, men sikker prosess for å samle inn foretakssdata og verifisere kontaktpersoner, slik at du kan fortsette dine due diligence-prosesser globalt.
Hvordan dette gjøres
- Legg til en global kunde
- Samle inn og verifiser data
- Verifiser ID
- Utfør sanksjonssjekk
- Fullfør onboarding
Med Global Kunde kan du
- Legge til globale kunder for selskaper i alle støttede land
- Legge inn og redigere kundedata manuelt når registerdata ikke er tilgjengelig
- Utføre manuelle sanksjonssjekker (sjekker kjøres mot foretaksnavnet du oppgir)
- Bruke egenerklæringsskjemaer som fylles ut og signeres av selskapets kontaktperson – ingen eID kreves
- Autentisere og signere ved hjelp av IDV-appen (Freja) med støtte for passleser, inkludert NFC-chip-skanning og bildehenting
- Skille globale kunder fra nordiske ved hjelp av filtre og kategorisering i KYC-portalen
Hvorfor det er nyttig
- Muliggjør onboarding av selskaper globalt, selv der registerdata ikke er tilgjengelig
- Sikrer samsvar ved å samle inn signert og verifisert informasjon om foretak og kontaktperson
- Gir sikker ID-verifisering med passkanning, og reduserer risikoen for feil dataregistrering
- Lar deg utføre manuelle sanksjonssjekker slik at man fortsatt oppfyller KYC/AML-krav
- Holder globale og nordiske kunder adskilt for enkel administrasjon og rapportering
Hvordan registrere globale kunder:
1. Legg til en global kunde
- Gå til Dashboard > Ny kunde
- Velg relevant land i nedtrekkslisten
- Skriv inn Foretaksnavn og Organisasjonsnummer (hvis tilgjengelig)
- Send egenerklæringsskjemaet til selskapets kontaktperson
2. Samle inn og verifiser data
Kontaktpersonen fyller ut og signerer egenerklæringen.
Hvis organisasjonsnummeret som er lagt inn er feil, vil nummeret i den signerte egenerklæringen overskrive det.
Når skjemaet er sendt inn, blir all data automatisk lagt inn i KYC-portalen.
3. Verifiser ID
Bruk Freja passleser for å skanne kontaktpersonens pass eller ID.
NFC-chip og passfoto leses og lagres sikkert.
En aktivitetslogg registrerer hvem som har fått tilgang til ID-dokumentet og når (f.eks. “Bruker X har godtatt å se ID-en til Person Y”).
4. Utfør sanksjonssjekk
Utfør en manuell sanksjonssjekk mot firmanavnet som er oppgitt.
Dokumenter resultatet i KYC-portalen.
5. Fullfør onboarding
Gå gjennom all data om foretaket og kontaktpersonen.
Følg lignende trinn som i en vanlig arbeidsflyt for risikovurdering.
Merk
- Foretaksovervåking (automatiske registeroppdateringer) er ikke tilgjengelig for globale kunder
- Alle oppdateringer må gjøres manuelt, hvis foretaksinformasjonen endres senere
- Filtreringsalternativer er tilgjengelige, slik at du enkelt kan skille og rapportere på globale og nordiske kunder