finsit - Invitere ny bruker

Med bruker menes her medarbeidere hos byråets kunder som skal ha tilgang til finsit.

Dette er to måter å invitere brukere på; under menyvalget Selskapsbrukere, eller under Selskapsinnstillinger. Det kun den som har rolle som brukeradministrator som kan invitere nye brukere til finsit. 

Under Selskapsinnstillinger har man to valg, «Koble til» og «Invitasjon». "Koble til" benyttes når brukeren allerede er opprettet i finsit-databasen, og man kun ønsker å koble brukeren til et annet selskap. I dette tilfellet søker man etter brukeren i listen som vises og gir tilgang til den aktuelle brukeren.

image-20211209162704-1

Dersom man ønsker å opprette ny bruker i finsit, velges «Invitasjon».

Byråadministratoren må spesifisere:

1. Hvilket selskap brukeren skal kobles til.

2. Hvilken rolle til brukeren skal ha i systemet.

Brukerroller:
Normal: Betyr at kunden kan logge inn på bedriften og har tilgang til all informasjon helt ned til transaksjonsnivå.

Normal +: Denne rollen lar brukeren importere regnskapsår i tillegg.

Administrator: I tillegg til funksjonaliteten som "Normal bruker" kan en administrator legge til nye brukere i bedriften. En administrator kan også lage perioderapporter og bygge sine egne rapporter eller redigere eksisterende rapporter. En administrator kan også begrense hva en "normal" og "begrenset" bruker kan se og gjøre i dokumentarkivet (skrive- og leserettigheter).

Begrenset: Kan ikke klikke ned til transaksjonsnivå i grafer eller balanse og resultatregnskap. Denne brukerrollen har heller ikke tilgang til søkesiden i presentasjonsdelen.

Dokumentarkivbruker: Har kun tilgang til dokumenter.

3. Legge til navn og etternavn i markerte felter.

4. Legge til gyldig e-postadresse invitasjonen skal sendes til.

Brukeren vil da motta en invitasjonsepost med instruksjoner om hvordan man får tilgang til finsit. 

Man kan se om brukeren har akseptert invitasjon og opprettet en brukerkonto i finsit ved å sjekke om "Send invitasjon igjen"-knappen vises på brukerkortet. Så lenge  "Send invitasjon igjen"-knappen vises har kontoen ikke vært opprettet. Via denne funksjonen kan man sende en ny invitasjon dersom invitasjonseposten ikke er mottatt.