finsit - Periodrapport
Perioderapporter finner man i menyen på venstre side under fanen "Perioderapport".Med denne funksjonen oppretter man intuitive perioderapporter som er lagret i programmet og alltid er tilgjengelige for kunden.
En perioderapport kan inneholde:
• Kommentarer
• Grafer
• Nøkkeltall
• Sammendrag av resultatregnskap og balanse
• Detaljert resultat- og balanserapport i pdf
Man velger "Ny rapport" for å begynne å bygge rapporten. Man kan også bruke de tidligere opprettede rapportene som en mal for å opprette en ny. Klikk på "Fra den siste rapporten" i høyre meny for å lage en rapport basert på sist publikasjon. Dersom man vil bruke en annen rapport som et mal, merker man rapporten og klikker deretter "Lag rapport fra utvalgte" til høyre i menyen.
Rapporten inneholder følgende punkter:
• Periode - hvilken periode man vil rapportere. Man endrer periode i Nedtrekksmenyen.
• Tittelen på rapporten - automatisk generert, kan lett endres ved å velge "blå penn"
• Undertekst på rapporten - automatisk generert, kan lett endres ved å velge "blå penn"
• Kommentarer - kommentarer på hva som har skjedd i perioden
• Standardtekster - brukes til å få frem forhåndslagrede kommentarer, som ble opprettet under "selskapstyper"
• Nøkkeltall - alternativ for å velge bort å vise forhåndsinnstillingen "Mine nøkkeltall"
• Vedlegg - detaljert balanse og resultat er vedlagt, men det er også mulig å legge ved flere filer
Man får mulighet å legge til egne tekster, hente standardtekster og endre nøkkeltall som skal vises.
Etter man er ferdig, velger man "Publiser". Når rapporten er publisert, blir den låst og kan ikke endres i etterkant. Regnskapsdataene i rapporten påvirkes ikke av oppdatering av nye tall, nye bokføringer eller sletting av året.
Det er mulig å tilbakekalle en publisert rapport (ved feil i rapporten), som deretter blir skjult for kunden. For konsulenten er det fortsatt mulig å redigere og lese en tilbakekalt rapport.
Man kan også behandle rapporten som en mal ved å velge "opprett nytt fra denne rapporten".
Dersom man ønsker å sende et varsel til kunden på e-post om at rapporten blitt opprettet til kunden, velges "send e-postvarsling".
Under "Vis historikk" finnes en oversikt over når rapporten har blitt opprettet, publisert og sendt.
Ved å bla nedover i rapportarkivet finner man utkast som viser hvordan rapporten ser ut for kunden. Utkastene lagres i en egen del av arkivet, som bare kan redigeres av konsulenter. Under balanse- og resultatrapportene finnes det lenker til tjenesten slik at man kan filtrere rapportene.