Capego Årsoppgjør- Oppdragsinnstillinger
Hvordan opprette nytt regnskapsår, perioderegnskap og avvikende regnskapsår
Hvordan kopiere og slette årsoppgjørsdata
Oppdragsinnstillinger på klientkortet
- Nedre del på klientkortet - Oppdrag - viser ulike innstillinger for det enkelte oppdrag; dvs. hva som gjelder for det aktuelle oppdraget.
- Du ser to regnskapsår samtidig og kan bla mellom regnskapsårene med pilene.
- Du kan stille inn om du jobber med periodekontoer eller ikke. Klikk på knappen med rutemønster på og spesifiser om du også vil jobbe med perioderegnskap.
- Åpne årsavslutningsoppgaven ved å klikke på lenken for Årsavslutning eller på lenkene for den aktuelle måneden, dersom du ønsker å lage perioderegnskap.
- Oppdrag som inneholder data er merket med blå lenke. Et tomt oppdrag har svart lenke.
- Pilene < > brukes til å veksle mellom flere perioder.
Opprette regnskapsår
- Klikk på pilene < > for å velge år og velg deretter Opprett-knappen.
- Tidligere år opprettes ved å klikke på pilen til venstre og fremtidige på pilen til høyre. Programmet foreslår eldre eller fremtidige regnskapsår ut ifra det regnskapsåret som allerede er opprettet.
- Skal start- eller sluttdato endres, må dette gjøres manuelt. Det er bare mulig å endre startdato på det første regnskapsåret og sluttdato på det siste.
- Dersom regnskapsåret er avvikende, regulerer du dette når du oppretter regnskapsåret.
- Maksimal lengde er 18 måneder. Dette kan endres etter at regnskapet er opprettet.
Opprette kopi av et oppdrag
- Dersom du skal jobbe med en eller flere versjoner av et oppdrag, kan du lage kopier av oppdraget.
- Hold musepekeren ved oppdraget du vil kopiere slik at "hamburger menyen" vises. Velg «Opprett kopi» og navngi kopien.
- Kopien havner da under den blå pilen nederst og du kan jobbe med den som en vanlig oppgave. En melding vil vises inne i kopien om at det er en kopi du jobber med.
- For kopien er det en egen innstilling for hvem som skal være autorisert for oppdraget. Husk å legg deg selv og eventuelle andre brukere til oppdraget.
Tømme et oppdrag for data (Årsavslutning og/eller Skattemelding)
- Du kan slette alle data ved å klikke på menyknappen bak oppdraget og velge «Slett data».
- Da slettes alle data og du kan begynne på nytt.
- En klient som ikke har noen data (alle oppdrag er slettet) kan slettes av Systemadministrator. Se manual: Slette en klient.
- Du bekrefter at du ønsker å slette data.
- Du får en bekrefteles på at data er slettet.