Capego Årsoppgjør - Redigere WK-ID
Pålogging til Wolters Kluwers produktsfære med WK-ID (bruker-ID)
Innstillinger: Profil og Sikkerhet (passord, pålogging)
Tofaktorautentisering (multifaktorautentisering) - Gjenopprettingskoder/ recoverykoder
Merk:
- Som bruker i Capego Årsoppgjør kan du selv endre din WK-ID til en ny bruker/e-post.
- Om du ikke lengre har tilgang til en tidligere ansatt, kan du be din Administrator om hjelp. Med rolle Administrator så kan du deaktivere og fjerne en bruker. Kontakt support om Administrator har sluttet og ikke lengre har tilgang til sin e-post.
- En WK-ID er nødvendig for pålogging til Wolters Kluwers produktsfære. Det kan sammenlignes med å ha en Google-konto eller en Apple-ID. Din WK-ID gir deg mulighet til å logge inn på alle Capego-produkter som du abonnerer på med samme brukernavn og passord.
- Brukers WK-ID (e-postadresse), må være unik i Oppdragsbehandlingen. Dvs. at samme e-postadresse kan ikke benyttes på flere brukere.
- Les her for å opprette en WK-ID.
- Vi har ennå ikke lagt til rette for pålogging med Bank-ID i Norge.
Arbeidsgang
- Endre din egen WK-ID ved å benytte følgende nettside: https://login.wolterskluwer.eu/selfservice.
- Logg inn og velg fanen "Security"
- Klikk på + tegnet (Ny-knappen) under e-postadresser for å legge til ny WK-ID
- Legg inn din nye e-postadresse
- Du kan nå se at status for e-post "test@test.no" er satt til "pending validation" (oransje felt i bildet nedenfor). Det betyr at du som bruker vil motta en e-post til den adressen du nettopp la til. I denne e-posten må du klikke på en lenke for å validere e-postadressen. Du vil også motta en e-post på den gamle e-postadressen med informasjon om at en ny e-postadresse er lagt til.
- Når ny WK-ID er validert, kan du velge om den nye eller den gamle e-postadressen skal være aktiv.
- Du kan også velge å slette din gamle WK-ID.
Tofaktorautentisering (multifaktorautentisering)
Du kan velge å sette på tofaktorautentisering ved innlogging for ekstra sikkerhet.
- Velg ikon for «Sikkerhet» i venstremenyen og klikk på «Konfigurer multifaktorautentisering» nederst på siden:
• Her kan du velge ulike autentiseringsmetoder med ulik sikkerhetsgrad.
• Klikk på ønsket autentiseringsmetode og fullfør veiviser:
Autentiseringsapp knyttet til konto i Capego Årsoppgjør
Dette er den sikreste metoden for innlogging. Man legger inn brukernavn og passord og åpner autentiseringsappen for å hente den gjeldende koden, og skriver denne inn for å fullføre innloggingen.
Innloggingsmetoden implementeres ved å klikke på blyantsymbolet i vinduet «Autentifiseringsapplikasjon»(markert i bildet nedenfor):
- Klikk på «neste»
- Installer en autentiseringsapp på din smarttelefon, enten Authenticator fra Microsoft eller Google.
- Deretter åpnes denne og du kobler den til din konto ved å skanne QR-koden på skjermen:
- Generering av koder: Appen genererer en unik, tidsbegrenset kode hvert 30. sekund. Denne koden brukes i tillegg til ditt vanlige passord når du logger inn.
- Legg inn den seks-sifrede autentiseringskoden i feltet under QR-koden på skjermen og Lagre.
- Nå kan du se at autentiseringsappen er konfigurert:
Gjenopprettingskoder for flerfaktorautentisering
Dersom flerfaktorautentiseringen ikke skulle fungere, f.eks. ved bytte av mobiltelefon/ telefonnummer, kan du logge deg inn med en gjenopprettingskode.
- Disse finnes ved å klikke på «Vis gjenopprettingskode». Ved å klikke på «Lagre»- knappen lastes det ned en tekstfil med disse kodene.
Det anbefales å laste ned disse kodene og lagre dem på et sikkert sted for eventuelt senere bruk.