Capego Årsoppgjør - SmartSign - Digital signering

Signer årsregnskapet digitalt

En skybasert digital signering - Effektiviserer signeringsprosessen

En intuitiv arbeidsgang - Trygg og GDPR-kompatibel løsning

 

 

Merk:

  • For å ta i bruk SmartSign, må man abonnere på denne tilleggstjenesten. Klikk her for mer informasjon om SmartSign og for å bestille abonnement eller kontakt vår salgsavdeling på e-post: salg@wolterskluwer.no.
  • Når abonnementet er aktivert, må SmartSign aktiveres i Capego Åsoppgjør. 
  • Capego SmartSign fungerer også fint som frittstående produkt? Les mer her. Beskrivelser gjelder både når du har aktivert integrasjonen i Capego Årsoppgjør eller når du velger å bruke SmartSign som frittstående produkt.

 

Arbeidsgang

  • SmartSign aktiveres ved å starte oppdraget «Årsavslutning». Klikk på blyantknappen for innstillinger for «Regnskap og revisjon» i første fane (på samme side som man importerer regnskapstall).
  • Aktiver SmartSign ved å svare ja på innstillingen «Digital signering via SmartSign»: 

image 71

 

  • Det anbefales å legge til roller (styret) som skal signere på årsregnskapet under «administrer roller» før oppdraget opprettes. Da vil alle roller hentes opp automatisk i signaturtabellen for SmartSign.  

image 72

  • Klikk på «+» knappen for å legge til en ny eller eksisterende rolle.  
    Alternativt kan roller legges til manuelt når man skal sende forespørsel om SmartSign signatur. 
  • Gå til fanen for FERDIGSTILL for å initiere SmartSign og klikk på "Opprett signeringsprosess"

image 73

image 79

  • Dette er det samme vinduet som finnes under Årsrapport fanen («Signaturer» i menyen). 
  • Her kan man endre tittel (1) og meldingen (2) som skal til underskrivere som skal signere årsregnskapet. 
  • Forfallsdato kan legges inn dersom man vil sette en tidsfrist for signering av årsregnskapet (3).
  • Ønsker man totrinnsautentisering eller at underskriver skal varsles på SMS, kan dette aktiveres (4).
  • Dersom det ikke er lagt til roller på klientkortet eller i Årsrapport fanen (Signaturer), forblir «signaturgruppen blank». For å legge til underskrivere, klikk på blyant (5) og huk av for «fylles ut manuelt» (6) nedenfor. 

image 75

 

 Obligatorisk felt er:

·          Navn

·          Tittel

·          E-post

·          Mobilnummer

 Nederst kan man velge antall underskrifter per linje(7) og antall blanke linjer mellom  signaturene (8). 

 

 

 

  • Velg «OK» for å lagre/lukke vindu. 
  • Klikk på «SEND» knappen for å sende årsregnskapet til underskriver(e). 

 

Forsendelsestatus

  • Etter at årsregnskapet er sendt til signering, kan man sjekke status på forsendelsen ved å klikke på «signeringsprosess».

image 76

image 77

  • Under «Status»(9) kan du følge med på prosessen og klikke på «…»(10) for å se på detaljer eller avbryte signeringsprosessen.
  • Når årsregnskapet er signert av alle, blir status er endret til «fullført» når man klikker på «signeringsprosess» (Les mer om signering i avsnittet under).

image 78

 

Hvordan underskriveren signerer dokumenter sendt via SmartSign

  • Underskriveren mottar en e-post med varsel om signering og klikker på «åpne dokument» for å signere årsregnskapet.

image 80

  • Dokumentet åpnes i nettleseren og kan åpnes og lastes ned. Underskriveren kan velge å signere eller å avslå signering.
  • Signeringen autentiseres med norsk BankID, men også andre godkjente autentiseringsmetoder kan benyttes, som f.eks. svensk og dansk ID.

image 81

  • Deretter følges vanlig prosedyre for autentisering med BankID.